piątek, 18 lutego 2011

Advanced Fluorescence and Fluorescence Microscopy. From Single Molecules to Biological Systems

Zdecydowanie najciekawszy kurs w jakim miałem przyjemność uczestniczyć. Wykład traktuję o wykorzystaniu mikroskopii fluorescencyjnej do obserwacji i badania zachowań wewnątrz układów biologicznych, choć nie tylko.

  • Czas trwania: 52h
  • ECTS: 6
  • Poziom trudności: advanced
  • Forma egzaminu: open book
  • Sylabus
Kurs rozpoczyna się od podstawowych informacji na temat fluorescencji, następnie przedstawiono transmisyjną mikroskopię optyczną. W głównej mierze zawsze skupiano się na wadach i zaletach danego rozwiązania. Jako rozszerzenie mikroskopii optycznej pokazano zasadę działania mikroskopii wykorzystującej przesunięcie w fazie, a także tzw. ciemne pole (Dark Field Microscopy). Po tym wstępie do mikroskopii optycznej, w dalszej części wykładu skupiono się na wykorzystaniu fluorescencji i mikroskopu w konfiguracji EPI do obserwacji różnych procesów jakie zachodzą w układach biologicznych.


Brainbow

Główna części wykładu, tj. mikroskopia fluorescencyjna obejmowała różne metody obserwacji:

  • Widefield microscopy, 
  • Total internal reflection microscopy, 
  • Confocal microscopy, 
  • Two-photon microscopy, 
  • Spinning disk microscopy, 
  • Selective plane illumination microscopy, 
  • FLIM, 
  • FCS.
Oprócz samych techniki, kolejny wykład był poświęcony znacznikom fluorescencyjnym. Poczynając od organicznych, poprzez znaczniki GFP a kończąc na nanokropkach kwantowych. Pokazano również takie techniki jak mikroskopia super rozdzielczości, śledzenie pojedynczych molekuł, FRET, FRAP, SERS, CRI a także przedstawiono zastosowanie fluorescencji do procesu sekwencjonowania DNA.

Ciekawostką było wykorzystanie two-photon microscopy do zapisu informacji, dokładniej obrazu w strukturach o wymiarach 1µm. 
Oprócz samego wykładu była część praktyczna. Mieliśmy okazje praktycznego wykorzystania informacji z wykładu zarówno w laboratorium przy mikroskopie jak również przy komputerze podczas przetwarzania uzyskanych informacji.

Kurs, jak już napisałem wcześniej, był bardzo interesujący choć trudny z uwagi na dużą zawartość treści stricto związanych z biologią.
Egzamin typu open book, jeden z przyjemniejszych egzaminów. Zadania były typowo problemowe, trzeba było dla danego układu zaproponować odpowiedni typ mikroskopu, znaczników i wyjaśnić dlaczego akurat taki wybór a nie inny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz